Transponering HJELP

Tubaforum

Transponering HJELP

Innlegg turbopus » Fre Jun 25, 2010 11:10 pm

Hei, jeg har et problem. Jeg spiller til vanlig Ess-tuba i brassband og da går det jo greit og spille både f nøkkel stemmer og g nøkkel stemmer. Blir jo det samme bare andre fortegn. Nå har det seg sånn at jeg skal spille Bbb tuba med et janitsjar korps. Omtrent bare marsjer. Jeg er veldig dårlig på musikk teori så jeg tenker det er lurt og skrive om marsjene til g nøkkel stemme i Bb så jeg kan spille det som Bbb tuba i brassband, altså samme grep men annen lyd :oops:
Ser flere som spør hvordan dette gjøres men få svar jeg skjønner noe av. Det må da finnes noen programmer som kan dette? Har lasta ned finale notpad demo men får ikke til og skifte mellom nøkklene, bare toneart
turbopus

Re: Transponering HJELP

Innlegg Tuba Tiger » Lør Jun 26, 2010 1:20 am

Trur ikkje du skal stole på noko program...eg er ganske godt inne i Sibelius, og kvar gong eg prøver å transponere noko der, må eg inn og sjekke at alt har gått riktig for seg, for det går ikkje alltid like bra.

Du lærer det nok kjapt, frå F-nøkkel til Bb-tuba G-nøkkel skriv du notane tre trinn opp (ein kvart), og legg til 2 kryss eller tek vekk 2 B-ar.
"Oooh, it's some sort of oompah-thing...I think."
- Postmann Pat
Brukerens avatar
Tuba Tiger
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Gå til Tuba

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest