Etydehefter

Tromboneforum

Etydehefter

Innlegg TubaJan » Fre Sep 26, 2008 10:43 pm

Hei der

Har et spørsmål som jeg hadde håpet at noen av dere trombonister kunne hjulpet meg med;

Vi har en ung, ganske ivrig skolekorps- og nå også voksenkorpstrombonist her i huset som ønsker seg noe mer å spille på. Hva anbefales på den fronten av dere som kan? Jeg er ganske godt bevandret i tubalitteraturen, men for trombone er jeg helt blank. Finnes det noe dere anbefaler, noe som enhver trombonist bør ha i samlingen? Han har masse play- along hefter med filmmusikk o.l., så det er ikke hva som er ønsket. Mer av typen etydehefter.

Hadde vært stas med litt hjelp med dette.

Edit: Har etterhvert sett at mange av de etydeheftene som finnes for tuba (Bordogni, Kopprasch, et.c.) også finnes for trombone. Men tar alikevel imot tips.

Mvh
tubaJan
Vestre Aker Musikkorps
http://www.vam.no
Brukerens avatar
TubaJan
Skolekorpsmedlem
Skolekorpsmedlem

Re: Etydehefter

Innlegg k-ryeng » Fre Sep 26, 2008 11:11 pm

TubaJan skrev:Edit: Har etterhvert sett at mange av de etydeheftene som finnes for tuba (Bordogni, Kopprasch, et.c.) også finnes for trombone. Men tar alikevel imot tips.
Bordogni er veldig standard. "Alle" har vært borti den...
Basstrombone, Hønefoss Ungdomskorps
k-ryeng
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Vidar » Lør Sep 27, 2008 12:09 pm

Hvis det er etyder så er det vel bordogni som anbefales. Ellers kan det være greit med enten en arban eller en lafosse. Arban er en trompetbok som bare er tilpasset, mens lafosse er en bok (eller tre) som er lagd for trombone. Men den er fransk, og franske trombonister liker høyde, så det går gjerne litt høyt.
Men få fyren til å spille litt solostykker og sånt. Litt avhengig av nivå kan det kanskje være greit med enten Hasse suite, som ikke er så veldig avansert, eller kanskje å bevege seg mot cavatine av saint-saëns, eller rimsky-korsakovs trombonekonsert. Blue bells of scotland hvis han liker å spille fort.
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg TubaJan » Søn Sep 28, 2008 12:01 am

Supert. Jeg takker for hjelpen!

Mvh
Jan
Vestre Aker Musikkorps
http://www.vam.no
Brukerens avatar