skal kjøpe trombone

Tromboneforum

skal kjøpe trombone

Innlegg snowgirl » Søn Okt 05, 2008 3:23 pm

hei.
jeg skal kjøpe min første trombone nå tenkte jeg. er ikke noe proff spiller, har spilt trombone i skolekorps i ca 5 år. Har sett å lett litt på nett og funnet denne: http://www.intune.no/index.php?action=prodkort&mod=object&oid=2171&sess_id=b13d59035c7311ad88cf7237e794a70e# Kravene jeg har er egentli bare at den har kvartventil. noen som har noe formening om dette er en bra eller dårlig trombone? 8)
snowgirl

Re: skal kjøpe trombone

Innlegg bombadil » Søn Okt 05, 2008 5:10 pm

Dersom du skal kjøpe en Yamaha er mitt tips at du vil ha glede av instrumentet ditt i mange flere år dersom du tar deg råd til en av modellene med modellnummer som begynner på 6 istedetfor en av de som starter på 4.
Bass-trombone Oslo Postorkester
(og Mo Hornmusikk)
Shires Custom - BII1R10-Bb/F/Gb/D Tru-Bore-B62G-B2L
admin janitsjar.net
Brukerens avatar
bombadil
Site Admin
Site Admin

Innlegg Sebastian » Søn Okt 05, 2008 5:17 pm

Enig der! 4-modellene er ålreite, men ikke helt det store å bruke i mange år fremover vil jeg tro. Men 6-serien er veldig bra. Utrolig mye horn for pengene i hvertfall!
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg snowgirl » Søn Okt 05, 2008 5:41 pm

så da vil kanskje dette være et bedre valg da etter deres mening :http://www.intune.no/index.php?action=prodkort&mod=object&oid=17272&sess_id=b13d59035c7311ad88cf7237e794a70e#
må vel ta en prøverunde før jeg bestemmer meg.
snowgirl

Innlegg Sebastian » Søn Okt 05, 2008 7:02 pm

Det vil det nok. Men stikk å prøv så mange tromboner du orker, da får du virkleig vite hva som er hornet for deg :)
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg Bindersen » Man Okt 06, 2008 1:04 pm

Hei!

Jeg vet selvsagt ikke så mye om hvilket nivå du er på eller hva slags instrument du spiller på i dag, men jeg vil anbefale deg å spørre den i ditt musikkmiljø som kjenner deg best. Eksempelvis spillelærer eller dirigent. Yamaha er stort sett gode instrumenter å viderutvikle seg på, men som du ser så øker prisen betydelig fra et instrument som er ok til bra. Når du først snakker om et instrument til 17-18 tusen så er du faktisk på et prisnivå som er sammenlignbare med f.eks Conn 88H. Et instrument som er mye brukt både blant proffer og amatørmusikere. Dette instrumentet krever nok at du er på et gitt nivå, men som vil gi deg mye i lang tid hvis du lærer deg å håndtere det. Som sagt ville jeg uansett spurt noen som kjenner deg og fått hjelp til beslutningen. Hvis den personen mener du er klar for det ville jeg valgt Conn eller Bach istedet for en Yamaha i 6-serien (selv om jeg er enig i at dette er utmerkede instrumenter). Hvis ikke ville jeg antagelig valgt den "billige" Yamahaen og spilt på den noen år til for så å gjøre samme vurderingen igjen. Evt fortsette på det instrumentet du har hvis det er tilgjengelig og ok. Ikke så lett dette :roll:

Lykke til med beslutningen!
Trombone - Skjold Nesttun Janitsjar
Bindersen
Aspirant
Aspirant

Innlegg snowgirl » Man Okt 06, 2008 4:45 pm

takk for godt og utfyllende svar, de siste 3 årene har jeg spilt på jupiter trombone som egentlig tilhører skolekorpset jeg spilte i før. http://www.jupitermusic.com/jbi_instrumentDetails.aspx?cId=40&lId=2&sId=1&pId=131. Noen som vet om det er stor forskjell fra den til denne : http://www.jupitermusic.com/jbi_instrumentDetails.aspx?cId=40&lId=2&sId=1&pId=134
snowgirl

Innlegg Sebastian » Ons Okt 22, 2008 11:53 pm

Jeg har lite peiling på jupitertromboner, men du burde også sjekke bruktmarkedet. Titt og ofte dukker det opp et eller annet veldig bra for en fin pris :) Tror det ligger en del bra på finn.no nå for tiden.
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg Bass_Basunen » Tor Okt 23, 2008 6:42 am

Prøv å få tak i en Conn 88 H eller en Bach 36 Jeg har selv spillt på dem og mener det er noe av det beste kvalitetsmessig. Ikke er de så tungblåste heller. De kan koste litt men du kan jo også prøve å finne en pent brukt også. Eneste som er minus med de horna over tid er lakken men det er jo ikke den man spiller med.

Jupiter er nye når det gjelder tromboner men har kommet langt. Til nå er de proffesjonelle modellene bra til normal spilling på voksenkorps nivå, men skal man satse eller spille mye så ville jeg ikke valgt jupiter da jeg synes hornet ikke strekker til, men det er min erfaring.
Bass Trombone: Borge Musikkorps

Trombone inne: Rath R9 Custom
Trombone ute: Conn 62 H Standard

http://www.pmusikk.net
Brukerens avatar
Bass_Basunen
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Sebastian » Tor Okt 23, 2008 2:44 pm

Conn og Bach er ofte veldig bra, men for all del prøv før du kjøper dem. Det er to veldig forskjellige tromboner for den saks skyld og, men når man finner en man liker sitter man som regel med et veldig godt horn. (Bachtromboner skal ha tendenser til at noen er grusome, noen gode, og noen helt fantastiske, så man vel prøve dem)
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Gå til Trombone

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest