Hva er best?

Tromboneforum

Hva er best?

Innlegg Tobbe Trombon » Ons Mar 04, 2009 10:32 pm

Hvilke produsent lager egentlig de beste trombonene på markedet (kanskje tatt prisen med i betraktning)? Er det amerikansk, tysk, engelsk eller fransk som gjelder?
Basstrombone (Rath R9)
Kolbotn Konsertorkester
http://www.kolbotnkonsertorkester.no
Big Boss Band
http://www.bigbossband.no
Brukerens avatar
Tobbe Trombon
Juniormedlem
Juniormedlem

Re: Hva er best?

Innlegg bombadil » Tor Mar 05, 2009 12:19 am

Hvor langt er et tau?

Jeg tipper det fins like mange svar på disse to spørsmålene.

Hva som er best avgjøres jo her som i så mange andre ikke absolutt målbare tilfeller av hva man er ute etter.
Bass-trombone Oslo Postorkester
(og Mo Hornmusikk)
Shires Custom - BII1R10-Bb/F/Gb/D Tru-Bore-B62G-B2L
admin janitsjar.net
Brukerens avatar
bombadil
Site Admin
Site Admin

Innlegg Vidar » Tor Mar 05, 2009 8:54 am

Som regel amerikansk. Conn/Bach er mest vanlig. King, Edwards, Holton...

Tysk vil du ikke ha. Tyske tromboner låter veldig fint, men de er så forskjellige fra "vanlige" tromboner at du vil få problemer med å spille sammen med andre. Med mindre de også har tyske tromboner, da. Men det tviler jeg på.

Britisk er vel ikke all verden? Tror ikke jeg vet om så mange som spiller på sånt. Det er vel mest Boosey-Hawkes/Besson som gjelder der, da. Jeg lurer på om Ian Bousfield spiller på en sånn, men jeg vet ikke om noen andre.

Lages det franske tromboner? Courtois? Hvis de er franske er de uansett helt greie, men litt samme greia som britisk, det er ikke så mange som bruker dem. Jeg vet ikke hvorfor.

Ellers er vel Yamaha Japansk, tror jeg, så det kan jo være verdt å ta med i kofferten.

Det har kommet noen instrumenter fra Østerrike (tror jeg) som heter Schlagerl. Disse er bygget etter amerikansk modell, og jeg synes selv at de låter fint. For deg som er basstrombonist kan det jo være greit å vite at Eirik Devold i filharmonien spiller på en sånn en. Så de virker.
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg bombadil » Tor Mar 05, 2009 10:00 am

Rath har et varierende rykte, når det gjelder britisk. Kjenner en basstrombonist som er superhappy med rath-hornet sitt, mens en tenortrombonist jeg kjenner sa "nei, det vil du vel ikke ha?" da jeg sa jeg vurderte å dra til england og kjøpe en.

Thein (som er tyske) er anerkjente for å lage en av de aller beste basstrombonene på markedet (men så er prisen deretter, omlag 8000 euro i eksportpris)
(og Mo Hornmusikk)
admin janitsjar.net
Brukerens avatar
bombadil
Site Admin
Site Admin

Innlegg Vidar » Tor Mar 05, 2009 4:50 pm

Rath hadde jeg glemt. Jeg vet det er noen som spiller på det, men kjenner ingen selv. Vi har en Rath liggende der jeg spiller, men den er til å spille jazz på, og jeg har ikke prøvd den.
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Tobbe Trombon » Tor Mar 05, 2009 8:32 pm

Conn har jeg mistet troen på når det gjelder kvaliteten på instrumentet. Sitter med en følelse av at de bærer preg å være lagd uten sjel og så har de det evigvarende lakkproblemet (at lakken forsvinner). Er dette kun et Conn-problem eller alle amerikanske tromboner?

Når det gjelder custom made, så er det vel bare Shires, Rath og Edwards som tilbyr det? Thein ser jeg bort fra, siden de er ufattelige dyre...
Basstrombone (Rath R9)
Kolbotn Konsertorkester
http://www.kolbotnkonsertorkester.no
Big Boss Band
http://www.bigbossband.no
Brukerens avatar
Tobbe Trombon
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Sebastian » Tor Mar 05, 2009 8:43 pm

Har hørt om conn med lakkproblemer, men tror ikke det rammer alle. Og dagens nye conner er ofte svært bra! har prøvd et par og de var nydelige.

De fleste svindyre europeiske merker(thein, laetsch, schaegrl osv.) lager vel customhorn for det meste, ellers er det rath, edwards, shires og greenhoe som jeg kommer på i farten. Tror kanstul lager en del custom de også.
Hvis du tenker på å kjøpe shires så vet jeg at brass service utenfor stavanger selger shires relativt billig synes jeg. (29500 for pro select og 37500 for artist custom) Førstnevnte er et av de mest poulære valgene som passer for folk flest, mens sistnevnte kan customlages.(basstrombonepriser, vet ikke hva tenorene går for)

Ellers så lager vel de fleste merker customhorn så lenge man ber om det, men vær forberedt på å betale mye mer da.
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg bombadil » Fre Mar 06, 2009 12:26 am

Dersom du har god tid i en butikk med mange eksemplarer inne, så har Bach fortsatt enkelte fantastiske horn.
Grunnen til at du trenger å prøve mange er at de de senere årene også har hatt litt for mange forferdelige horn også...
(og Mo Hornmusikk)
admin janitsjar.net
Brukerens avatar
bombadil
Site Admin
Site Admin

Innlegg Vidar » Fre Mar 06, 2009 11:33 am

Borg Musikk i Sarpsborg har som regel ganske mange stående. Det går jo an å ta en tur dit.

Angående Conn: Jeg spiller ikke på det, og har heller aldri gjort det, men det er jo veldig, veldig mange profesjonelle som gjør det. Hele tenortrombonerekka i filharmonien har gjort det fram til nylig, da Aline har kjøpt custom Greenhoe. Tenortrombonistene i kork gjør det. Operaen vet jeg ikke, men begge i marinemusikken gjør det, den ene i staben, og over halvparten av studentene ved NMH de siste par årene.
Imidlertid gjelder dette kun tenortrombone. Jeg har ikke sett en eneste basstrombonist som har spilt på Conn. Vet ikke hvorfor, kanskje de ikke lager så bra basstromboner.
Uansett, jeg spiller heller på et horn der lakken flyr veggimellom så lenge det låter bra.
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Omen » Fre Mar 06, 2009 2:25 pm

Definisjonen på en gentleman er en som kan spille trombone, men som ikke gjør det.... :P :P :twisted:
Omen
Miraphone 283 Eeb 5 v i goldbrass, forsølvet
Boosey&Hawkes Imperial Eb, Yamaha Yeb 321
Nestleder http://www.bsmk.no
Korpspappa til to gutter på euphonium og tuba
også har jeg en kone som spiller tredjeklarinett
Brukerens avatar
Omen
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg SimenSolbakken » Tir Mar 10, 2009 10:07 pm

Greenhoe sine conn-modeller er ekstremt populære for tiden. De fleste proffe jeg kjenner til på østlandet har kjøpt seg en slik og alle i Stavanger spiller på det (PK Svensen fronter for Greenhoe). Studenter går mye for de for tiden (særlig på NMH, tror jeg).
Og ang lakk på Conn-tromboner: det har utrolig lite å si og det er jo hva som høres som teller, mener i hvert fall jeg. Terje Midtgår i OFO har en gammel 88H som er helt brun - låter helt fantastisk bra! Min conn flasser mye på sliden, men det gjør meg ingen ting.
Courtois er ikke så populært å spille på her til lands. Jeg vet bare at Michel Bequet og Jörgen van Rijen spiller på det - sikkert gode solohorn. De skal visst ha veldig lite motstand, noe som er veldig krevende luftmessig.

Vidar: jeg har heller ikke sett noen standard conn-basstromboner, men jeg tror Clare Farr spiller på en Greenhoe som er bygget på en Conn.
Trombonist og student ved Norges Musikkhøgskole
Spiller i Christiana Blåseensemble og Oslo Brass Band
SimenSolbakken
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Vidar » Tir Mar 10, 2009 11:00 pm

Greenhoe er populært om dagen, ja. Sånn som bl.a. Edwards og Shires har vært før. For noen år siden skulle alle ha Thayer-ventil. Det går i bølger.
Uansett er det jo personen bak hornet som lager lyden, og det viktigste er ikke hva hornet heter, men at det funker for den personen. Sånn som at jeg ikke kan spille på Conn. Men at Bach funker for meg.

For øvrig spiller Clare på Greenhoe-Bach. Hun påstår ihvertfall det selv.
Og det ryktes at du spilte veldig fint på mandag. Vet ikke noe mer.
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg SimenSolbakken » Tir Mar 10, 2009 11:33 pm

Utviklingen stopper aldri, og de fleste vil jo ha "det beste og nyeste". Instrumenter er helt og holdent en smakssak, og å lage en slik tråd i utgangspunktet er jo egentlig helt håpløst. (som bombadil allerede har sagt)
Trodde jeg hadde rett om hornet til Clare, men så feil kan man ta...

Går det rykter om det? Jeg var fornøyd med mandag, men ikke så fornøyd med 3. runde. Så da er det vel bare å pine seg fram til tirsdag neste uke...
Trombonist og student ved Norges Musikkhøgskole
Spiller i Christiana Blåseensemble og Oslo Brass Band
SimenSolbakken
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg eufånium » Man Mar 23, 2009 11:06 pm

Om du skal ha basstrombone kan det være verdt å teste Yamaha Xeno, vet ikke hvilke bokstaver og tall men den toppmodellen som er på markedet nå. Har fått veldig bra kritikk av selv innbitte Conn og Bach folk :D , spesielt den med gul klokke (yellow brass).

Yahama sin ventil på Xeno modellene er forresten også utrolig bra! Har en Xeno tenor selv, veldig fornøyd! All mekanikk fungerer kanon, instrumentet er veldig velbalansert og ventilen står ikke noe tilbake for noen av de andre tilgjengelige etter min mening.
eufånium

Innlegg trombone » Tir Mai 19, 2009 6:19 pm

Bringer opp en "gammel" tråd.

Et godt tips er å kjøpe et brukt kvalitetsinstrument. Et horn som låter kjempebra, men som har lav pris pga noen skjønnhetsflekker.

Noen gode gammeldagse Bach 42 (min personlige favoritt blant standard-hornene er standad rotor med open wrap) låter førsteklasses, det samme med Conn 88 - samme med ventil der; jeg liker standard rotor m open wrap bedre enn f.eks. Lindberg-ventilen. En god modell er HT-modellen (thinwall rose bell).

Yamaha har kommet med en ny xeno, det prøv det før du kjøper nytt horn.

Greenhoe er populære, ikke uten grunn, og jeg tror ikke det er en forbigående bølge denne gangen. Han lager nå 100% custom horn basert på de klassiske Conn/Bach-modellene, og de overgår de beste originale årgangene. Spiller selv på en Bach-basert custom Greenhoe, og har prøvd en fantastisk tuning-in-slide tenor.

Schagerl? Hørt mye bra om dem, spesielt tuning-in-slide modellene. Har dog ikke testet det selv.
trombone
Juniormedlem
Juniormedlem

Neste

Gå til Trombone

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest