F-nøkkel og fortegn

Tromboneforum

F-nøkkel og fortegn

Innlegg snowgirl » Tir Sep 01, 2009 5:49 pm

hei, driver å skal lære meg f-nøkkel. (har kun spilt g-nøkkel før). BLe veldig usikker på hvordan man skal legge om fortegnene. Hvis jeg har en b feks. hvordan gjør jeg det?

hmm dårlig å forklare kanskje. Noen som vet og skjønte spørsmålet?
snowgirl

Re: F-nøkkel og fortegn

Innlegg Vidar » Tir Sep 01, 2009 11:55 pm

Såfremt du tenkter i Bb skal du legge til to kryss eller trekke fra to b-er. Står det én b som fast fortegn skal du spille med ett kryss.

Tilfeldige fortegn for det du tenker på som f og c kommer til å være feil, hvis det står b skal det være oppløsningstegn, hvis det står oppløsningstegn skal det være kryss.

(Nå kommer det i løpet av kort tid til å dukke opp noen som skal si at dette ikke går an. Men dette er g-nøkkelmåten å gjøre det på..)
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg SimenSolbakken » Ons Sep 02, 2009 3:04 pm

Ventet på at Vidar skulle ta første svaret, slik at det blir riktig. Det er (som han så fint sier) G-nøkkel måten å tenke på, og det fungerer.
Trombonist og student ved Norges Musikkhøgskole
Spiller i Christiana Blåseensemble og Oslo Brass Band
SimenSolbakken
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg cdefgahc » Fre Jan 22, 2010 11:42 am

Heia folkens. Her kommer en link dere kan går inn på lese hva jeg driver med. Eller, det er ikke så mye driv over det akkurat, men verden går sakte men sikkert framover, så jeg håper. F-nøkkelen og C-nøkkelen eksisterer kun fordi det akademiske miljøet ikke gidder å forandre ting til det bedre, så enkelt er det. Siden min heter www.clefcleaner.no. Har kranglet mye med folk på nettet om dette, og min erfaring er fortsatt at det ikke finnes et eneste fornuftig argument for å gå over til et nøkkelsystem som er likt G-nøkkelsystemet. For alle instrument. At trombonene bruker F-nøkkel er en gedigen tabbe, og det var ikke intensjonen da brassbandtradisjonen startet opp i Østerike en gang i fordums tid. Hilsen Christian.
cdefgahc

Innlegg HaHaa » Fre Jan 22, 2010 12:36 pm

Parden me saying so men dette er vel sammenlignbart med og omtrent like egnet for suksess som Esperanto....... :)

For de som ikke tror på å forandre verden men trenger litt hjelp til å forstå transponering og slikt kan jeg anbefale denne:
http://www.agder.fhs.no/Linjene/musikk/ ... nering.pdf

Transponering og nøkler virker vanskelig men det gjelder også kinesisk synes nå jeg...
Da er det litt trøst å finne i at 1,4 milliarder mennesker (en av fem) bruker eller forstår kinesisk - ja til om med små barn klarer å lære seg noe slikt 8)
Esperanto derimot er det vel et par millioner (en av tre tusen - som blir 30 NMF medlemmer) som skjønner seg på :lol:
Kjøkkenavdeling + leder musikkutvalg i AMK
Musser M46 + Pearl Rock'n Roller i kjellerstua
Brukerens avatar
HaHaa
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg SimenSolbakken » Lør Jan 23, 2010 8:49 pm

"F-nøkkelen og C-nøkkelen eksisterer kun fordi det akademiske miljøet ikke gidder å forandre ting til det bedre, så enkelt er det."

Vel, det vil jeg ikke si meg helt enig i. Det er for å gjøre ting enklere. Som trombonist ser jeg ikke noe problem med å lære seg de 4 nøklene som kreves for å kunne spille alt.

G-nøkkelen brukes i brassband for å spille under de samme notenavnene som kornetter, osv.
F-nøkkelen er vanlig i orkester og janitsjarkorps fordi denne har trombonenes mellomregister fint plassert i og rundt notesystemet.
Tenor-nøkkelen er brukt i orkester (og litt i korps) for å plassere de lysere tonene i et mer passende området i notesystemet.
Alt-nøkkelen har samme funksjon som tenor-nøkkelen, men den flytter notene ytteligere en ters ned.

G-nøkkel i Bb og tenor-nøkkel er praktisk talt det samme, bare man forstår basic musikkteori.

Jeg mener at hele diskusjonene om nøkler kommer opp pga latskap og at man ikke gidder å lære seg alle nøklene ordentlig.
SimenSolbakken
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Vidar » Søn Jan 24, 2010 2:20 am

Esperanto er nok det beste å sammenligne med, ja.

Jeg skjønner tanken, og initiativet er jo fint, men det kommer ikke til å gå. I beste fall klarer du å overbevise et antall personer, og så ender vi opp med enda en måte å notere på og enda flere forvirrede folk. Jeg regner med at det var en eller annen lur sjel i sin tid som fant ut at det måtte være smart å transponere f-nøkkel også. Så hver gang det dukker opp nederlandske og til dels franske noter så har man et helvete. For min del må du bare gå i gang, men jeg kommer ikke til å kjøpe notene dine.

I sverige driver de og døper om tonen H til B, og Bb til Bess. Det har jeg akkurat like mye sansen for. Selv om argumentasjonen er grei nok.

SimenSolbakken skrev:Jeg mener at hele diskusjonene om nøkler kommer opp pga latskap og at man ikke gidder å lære seg alle nøklene ordentlig.
Eller at man ble vranglært da man var liten. 8)
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg SimenSolbakken » Søn Jan 24, 2010 4:51 am

Vidar skrev:I sverige driver de og døper om tonen H til B, og Bb til Bess. Det har jeg akkurat like mye sansen for. Selv om argumentasjonen er grei nok.

SimenSolbakken skrev:Jeg mener at hele diskusjonene om nøkler kommer opp pga latskap og at man ikke gidder å lære seg alle nøklene ordentlig.
Eller at man ble vranglært da man var liten. 8)

Jeg skal vedde en god del på at Ingemar tar min side i denne saken, og da vet du at jeg vinner ;)
SimenSolbakken
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Vidar » Søn Jan 24, 2010 9:44 am

Ikke angående H og Bb. Men det andre der har du rett i.. Men jeg kan lese g-nøkkel i Bb. Det kan ikke Ingemar, da blir han surrete i hodet.
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg k-ryeng » Lør Jan 30, 2010 1:24 pm

Vidar skrev:I sverige driver de og døper om tonen H til B, og Bb til Bess. Det har jeg akkurat like mye sansen for. Selv om argumentasjonen er grei nok.
Det gjør de jo i engelsktalende land også; B og B Flat...

Største problemet med et nytt nøkkelsystem er alle notene som allerede finnes i de gamle. Det blir med andre ord ikke bare å lære seg noe nytt, men du må fremdeles lære alle de gamle også. På samme måte som esperanto har ulempen at alle de andre språkene eksisterer, og for å kommunisere med andre som ikke kan esperanto må man snakke på deres morsmål...

Edit: Og jeg har virkelig ingen problemer med at det er noen forskjellige systemer ute og går; det er flere enn de som er nevnt også, som transponert F-nøkkel (brukes i BeNeLux) og G-nøkkel i natura...
Basstrombone, Hønefoss Ungdomskorps
k-ryeng
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Gå til Trombone

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest