Håndstøtter

Tromboneforum

Håndstøtter

Innlegg Sebastian » Lør Nov 14, 2009 4:16 pm

Hei!

Jeg er på utkikk etter ei håndstøtte til basstrombona mi og lurte på om noen her har erfaringer å dele?
Jeg har tenkt på Bullet brace fra edwards, eller rest bar fra greenhoe eller shires.
Problemet med bullet brace er at den skal være noe krøkket å få festa på enkelte horn, bl.a. Shires(som jeg da spiller på), den fra shires må loddes på, og det ville jeg helst ungått. Og de store ala hagmann, rath får muligens ikke plass i kassen min.

Så hvis noen har noen kommentarer til dette, så bare fyr løs :)
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Re: Håndstøtter

Innlegg Joar » Søn Nov 15, 2009 2:13 pm

-
Sist endret av Joar den Tor Jun 19, 2014 9:09 pm, endret 1 gang
Joar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Tobbe Trombon » Søn Nov 15, 2009 4:32 pm

Jeg kjøpte håndstøtta til Rath når jeg kjøpte min Rath R9. Skal love deg at det ble en helt ny opplevelse å spille!!! :D Nå kan jeg bruke energien på å spille og ikke holde trombona. Ulempen er at den støtta er spesiallagd for Rath og så fremt du ikke har det er jeg usikker på om den vil passe.
http://www.rathtrombones.com/accessories/hand.htm

Jeg tror derimot håndstøtta til René Hagmann vil passe de fleste tromboner. http://trombone.ch/ Er jo bare å gi dem beskjed om merket og så fikser de helt sikkert.

Apropos det med å få plass i kassa. Min håndstøtte går ikke i kassa jeg bruker, en Eastman, men det er ikke mer komplisert enn å ha en umbrako liggende. Trenger bare å løsne en skrue og ta av støtta, så passer den. Er absolutt ikke vanskelig.

Så konklusjonen min er at du absolutt bør skaffe deg en håndstøtte så raskt som mulig, så får du en helt ny opplevelse :wink:
Basstrombone (Rath R9)
Kolbotn Konsertorkester
http://www.kolbotnkonsertorkester.no
Big Boss Band
http://www.bigbossband.no
Brukerens avatar
Tobbe Trombon
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Sebastian » Søn Nov 15, 2009 5:32 pm

Hei og takker!

Har hørt mye godt om håndstøtter, så det er deifinitivt noe jeg anser som en god investering, særlig med mine armer! :)

Den fra Rath er litt i dyreste laget synes jeg, og har sendt mail til hagmann om hvor mye deres koster. Tipper at den ikke er noe særlig billigere. Men den hadde jo en helt genial festeanordning hvis man skal demontere den for hver gang! Ganske imponerende ^^

Holder foreløpig en knapp på hagmann(hvis den ikke er for dyr), Edwards eller Greenhoe. Noen som har prøvd denne typen håndstøtter? :)
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg SimenSolbakken » Søn Nov 15, 2009 10:29 pm

Disse håndstøttene tror jeg er veldig bra, de tar bare litt plass i kassa, men er nok verdt det!
Greenhoe/Edwards sin "krok"-variant synes jeg er god, men den krever en del tilvending. Har brukt det med basstrombone og fikk vondt i hånda og tommelen de første timene, men etter hvert gikk det veldig fint!

Hvis du føler at du trenger litt hjelp til å holde trombona så er det bare å anskaffe seg det. Mye bedre enn å få permanente skader og vondt :)
Trombonist og student ved Norges Musikkhøgskole
Spiller i Christiana Blåseensemble og Oslo Brass Band
SimenSolbakken
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Sebastian » Man Nov 16, 2009 3:56 pm

Japp, ser ut for at det enten blir Edwards si bullet brace eller den fra Shires. Fant ut at den fra greenhoe også må loddes på, og da tror jeg shires sin variant vil være grei nok å skaffe!

Permanent skade hadde vært trist å få, og når man begynner å få så vondt at det går utover øvingsmengden, da er det bare å skaffe seg en "krok", takker for innspill :)
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg SimenSolbakken » Man Nov 16, 2009 5:42 pm

Jeg tror Greenhoe sin har en egen festemekanisme som ikke krever lodding, det er i hvert fall slik jeg har sett de. Er ganske sikker på at de kan tar av når det trengs, men er selvsagt beregnet på å sitte fast til enhver tid.

Men de er som regel like alle sammen, så det er ikke nødvendigvis så viktig hvilken du går for :)
SimenSolbakken
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Tobbe Trombon » Man Nov 16, 2009 6:43 pm

Jeg kan ikke skjønne at støttene fra Edwards eller Greenhoe kan hjelpe så veldig mye. Nå har jeg bare erfaring med den fra Rath, men fordelen med den og da selvføgleig den fra Hagmann er at man kan holde trombona med en håndflate, uten en gang å holde rundt sliden. Den henger sitter fast til hånda av seg selv, siden hånda er "klemt fast". Den typen støtter avlaster ordentlig og ikke bare litt. Er redd du kommer til å bli skuffet av resultatet med Edwards/Greenhoe. Når du først skal legge noen hundrelapper i en støte, så betal heller litt ekstra for en god håndstøtte.
Basstrombone (Rath R9)
Kolbotn Konsertorkester
Big Boss Band
Brukerens avatar
Tobbe Trombon
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg SimenSolbakken » Man Nov 16, 2009 7:15 pm

Det er jo ofte ikke mye som skal til, og hvis du jobber med å slappe av med "kroken" som et hjelpemiddel så vil nok de fleste merke en forskjell. De fleste jeg kjenner som bruker en sånn en bruker det fordi de har for små hender, og kroken gjør at du slipper å spenne musklene for å nå langt nok. Hagmann/Rath sin løsning er helt eliminerende, noe som selvsagt er bra, men jeg synes den ser litt upraktisk ut. Jeg har heller ikke prøvd den, så det er bare noe jeg tror.

Og folk har da forskjellig smak, så noen vil like "kroken" og andre vil like "klemma" :)
SimenSolbakken
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Vidar » Tir Nov 17, 2009 8:56 am

Min erfaring med sånne som støtter hele håndflaten er at det plutselig blir vanskelig å få hornet oppi bag/kasse uten å måtte skru av hele dingsen. Men det avlaster jo en del på de stedene man vanligvis bruker muskler for å holde hornet. Bare man ikke begynner å få vondt en annen plass, da...

For øvrig, for meg som brassbandmusiker med litt hyppige mute-skift ble en sånn støtte fryktelig i veien. Plutselig henger hånda fast når du har tre slag til å bytte mute...
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Tobbe Trombon » Tir Nov 17, 2009 9:43 am

Innrømmer at det tidvis kan være en ulempe å "tre på seg trombona" hver gang man skal spille, men til gjengjeld fungerer håndstøtten som støtter hele håndflaten helt optimall med hensyn til avlastning. Problemet oppstår stort sett bare når jeg må være veldig rask (fordi jeg ikke følger med på når jeg skal spille, noe som forhåpentligvis ikke skjer for ofte). Ja, den typen støtter må demonteres hver gang, men det er jo bare en bagatell å pirke på det.

Alle støtter har vel sine fordeler og ulemper. Det finnes neppe en perfekt håndstøtte.
Basstrombone (Rath R9)
Kolbotn Konsertorkester
Big Boss Band
Brukerens avatar
Tobbe Trombon
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Sebastian » Fre Nov 20, 2009 8:05 pm

Vel, sitter nå i besittelse v en greenhoe rest bar! :D
Så langt hjelper den ganske mye på, men har vondt i hånda, og sliiiiten i skuldra! Sikkert en vanesak, men hey, den funker bra!
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg SimenSolbakken » Lør Nov 21, 2009 6:06 pm

Bra du liker den! Det tar bare litt tid for tommelen å bli vant til den. Men det kommer seg nok fort :)
SimenSolbakken
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Sebastian » Lør Nov 21, 2009 7:56 pm

Japp, etter nok en dag med en del timer korpsøvelse så er tommeln litt vond, og arma er helt fin :D Så dette skal gå bra
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg k-ryeng » Søn Des 13, 2009 9:55 pm

Kanskje litt sent - men Thein har også håndstøtte som jeg synes ser aldeles utmerket ut. Gratis er den ikke, men den ser ut til å fungere godt...
Basstrombone, Hønefoss Ungdomskorps
k-ryeng
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Neste

Gå til Trombone

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest