Garden

Tromboneforum

Re: Garden

Innlegg Sebastian » Lør Apr 24, 2010 3:46 pm

Lager ikke Rath noen nikkelklokker? Tror egentlig ikke at det har så mye å si hva som befinner seg på utsiden av hornet(med mindre du er storfan av husmaling), noen mener de merker forskjell, andre ikke. Tror at alt i alt så har det mer praktisk bruk ang. forhindring av korrosjon, også ser jo sølv/gullhorn ganske pene ut ;)
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg Tobbe Trombon » Søn Apr 25, 2010 9:59 am

Jo, Rath lager nikkelklokker, altså nikkel og messingblanding. Personlig synes jeg nikkel har en fantastisk lyd etter å ha sammenlignet den med red brass, yellow brass og gold brass. Tror de er de eneste...?
Basstrombone (Rath R9)
Kolbotn Konsertorkester
http://www.kolbotnkonsertorkester.no
Big Boss Band
http://www.bigbossband.no
Brukerens avatar
Tobbe Trombon
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Sebastian » Søn Apr 25, 2010 2:49 pm

Ja, har hørt om svært mange som liker nikkelklokkene til Rath! Men jeg har ikke hørt om andre som har prøvd dette tidligere, litt underlig hvis det skal ha en slik suksess, tenker jeg..
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg k-ryeng » Tir Mai 04, 2010 5:42 pm

bombadil skrev:Jeg trodde sølv skulle gi mer briljant klang?
Så vidt jeg har fått med meg gir forsølving en mer brilliant klang, mens sølv i legeringen i klokken (Bach og Conn bl.a. har veldig mye sølv i noen av sine klokkestykker) skal gi mørkere klang...
Basstrombone, Hønefoss Ungdomskorps
k-ryeng
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Eirik » Tor Mai 13, 2010 2:06 pm

Håper jeg ikke fornærmer noen flinke og klangbevisste trombonister her nå, men her er en ikke-trombonist sine tanker om det:

Husk at forskjeller i klang er marginale for den som lytter på, i hvert fall for en som ikke spiller trombone selv, og det er jo strengt tatt det klingende resultatet som er viktig, det klingende resultatet slik det oppleves for en lytter som sitter i salen. Vi oboister har lignende måter å tenke også, der skal det liksom være viktig med mørk klang, men en ikke-oboist vil ikke merke forskjell. Og oboister som er opptatt av å spille med mørk klang glemmer ofte at de skal spille musikk. Klangen i instrumentet er det siste oboistene i Berlinfilharmonien tenker på når de skal spille, det viktigste er at de har et setup som de kan gjøre hva de vil med musikalsk. Jeg tror dette har en viss grad av overføringsverdi til andre blåseinstrumenter.

Det som derimot har noe å si, er de akustiske egenskapene til klangen. Hvis man skal trenge gjennom i lydbildet må man ha skarp klang. Og den skarpe klangen vil kanskje ikke høres så fin ut 10 cm fra instrumentet, der musikeren er, men 10 meter unna, i salen, vil det klinge mye flottere. Hvis idealet er å passe inn i en felles homogen klang, så er det bedre å ha mørkere klang, for da høres man ikke så godt. En konsertsal vil generelt dempe de lyse frekvensene (skarp/brilliant klang = sterkere overtoner, mørk klang = svakere overtoner, grovt sett), slik at klangen oppleves mørkere på avstand enn for musikeren som spiller.

Hvis man skal være solist kan det altså være en fordel å spille med briljant klang, for å trenge gjennom (men desibelnivået til en trombone er gjerne stå høyt at det ikke er noe problem i utgangspunktet, med mindre man er solist med brassband, for da er klangen til bandet så lik at den kan dekke over.)

Skal man spille utendørs kan det være en fordel med briljant klang for å høres, for ute dempes de lyse frekvensene mye mer enn de mørke. Alle har vel stått utenfor et diskotek før og merket at det kun er bassen som trenger gjennom. Pikkolo og lyre kan skjære gjennom et helt korps i forte fordi instrumentene har mange lyse overtoner.

Hvis man skal spille mer innadvendt, i et ensemble, med homogen klang, kan det være bedre å spille med mørk klang, men da vil den mørke klangen oppfattes desto mørkere ute i salen. Det er brassband-sounden.

Det er slike ting man må tenke på, men klangmessig har det ingen betydning, i den forstand at en lytter som ikke har et veldig nært forhold til tromboneklang ikke vil tenke over om klangen er briljant eller mørk, men heller tenke over musikaliteten. Så forskjellige legeringer som skal gi forskjellig klang kan være greit, men man må også ta andre hensyn. Kan man spille med samme musikalske overskudd på et instrument som er mye tyngre enn det kunne ha vært? Er det viktigste å ha et skinnende blankt instrument man kan skryte av? Kunne man ha brukt pengene på noe annet?
Norges Musikkhøgskole, 2009-2013
Komposisjon (og obo)

http://www.aaso.no/
og ellers det som byr seg som kan tenkes å spe på studentøkonomien litt.
Brukerens avatar
Eirik
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg Vidar » Fre Mai 14, 2010 12:04 am

Jeg har følgende innfallsvinkel:

Ethvert instrument kan gi den klangen du vil ha. Og når du har spilt lenge nok på hornet vil du ha nådd dit. Forskjellen på instrumenter er at noen gir deg den lyden du vil ha uten at du trenger å jobbe like mye for det.

(Det er selvfølgelig visse grenser. Det vil ikke låte storbandleadtrombone av en basstrombone og så videre)
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Forrige

Gå til Trombone

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest