Hjelp, jeg skal kjøpe trombone

Tromboneforum

Hjelp, jeg skal kjøpe trombone

Innlegg EnsomTrombone » Tir Feb 05, 2013 7:09 pm

Hei! Jeg låner for øyeblikket en gammel skolekorpsmishandlet Jupiter, men kunne tenke meg noe bedre. Har spilt i 4 år, så jeg vet at dette er "mitt" instrument og kan derfor vurdere å legge litt penger i en bra trombone. Budsjettet mitt tilsier ca. 5000 kr, men har mulighet til å gå et par tusen over hvis jeg finner noe jeg virkelig liker. Så hva vil dere anbefale for en voksen "ikkeheltnybegynner" som endelig begynner å få taket på det? Hva skal jeg se på/prøve?
EnsomTrombone

Re: Hjelp, jeg skal kjøpe trombone

Innlegg bombadil » Tir Feb 05, 2013 10:57 pm

En kortversjon med noen kjente merker der jeg risikerer å hodet hogget av.

Getzen/Yamaha - Du vet hva du får. Jevn kvalitet
Bach/Conn/King - Du får stort sett bra horn. Kan få et mandagshorn, eller et helt magisk et. Litt gambling.
Shires/Edwards/Rath - Stor gambling, evnt. mye prøving (Jeg gambla og vant :) )
Bass-trombone Oslo Postorkester
(og Mo Hornmusikk)
Shires Custom - BII1R10-Bb/F/Gb/D Tru-Bore-B62G-B2L
admin janitsjar.net
Brukerens avatar
bombadil
Site Admin
Site Admin

Innlegg EnsomTrombone » Tir Feb 05, 2013 11:54 pm

Takk, det hjalp litt. Oppdaget nettopp at instrumentpusheren i nabobyen reklamerer med salg, så jeg tar en tur dit en dag. Og skal etter beste evne forsøke å unngå mandagshorn (har allerede en mandagsbil, det holder).

Har vurdert å kjøpe brukt, men vet ikke om jeg tar sjansen. Vet selv at jeg hadde skrytt Jupiter'en opp i skyene hvis jeg skulle solgt den...

Har veldig lyst på Conn (fikk prøve en, og hadde ikke lyst til å levere den tilbake).
EnsomTrombone

Innlegg k-ryeng » Tor Mar 07, 2013 1:41 pm

Jeg trives veldig godt på Yamaha-tromboner, lettspilte med fin lyd. Veldig jevn kvalitet, så du kan stort sett kjøpe identisk modell og få et horn som responderer noenlunde likt på godt og vondt (gjelder spesielt de billige modellene, proffmodellene er i større grad håndhamret og har noe mer variasjon).

Getzen produseres forøvrig samme sted som Edwards, og proffmodellene deres er "standard" Edwards-tromboner, men uten alle valgmulighetene Edwards tilbyr. Uansett er disse (proff-)instrumentene stort sett langt uten om budsjett, men du kan regne med at variasjonen er mellom "bra" og "ekstremt bra". Ytterst få som ikke er gode å spille på :-)

Jeg ville ikke vært spesielt betenkt med å kjøpe brukt instrument, men det er en selvfølge at du prøvespiller instrumentet du skal kjøpe, og at du sjekker at sleiden går veldig godt, ventilen fungerer (hvis du kjøper instrument med kvartventil) og at det ikke er noen ulyder, vibrasjoner etc i noe register. Det kan være lurt å spørre læreren din om h*n kan være prøve instrumentet, hvis det er mulig.

Et nytt instrument bør du også prøvespille, også der _det_ instrumentet du vil ha (selv om du kan være ganske trygg på at to nye Yamaha-tromboner er temmelig like). Det er uansett lurt å ha prøvd et nytt instrument som er nysmurt, så du _vet_ hvor god en ny, god sleide går etc. Hvis du bare har erfaring fra et skolekorpsmishandlet instrument, vet du kanskje ikke hvor bra det egentlig skal være.

Skal du kjøpe et "kina-instrument", bør du i hvert fall få noen du stoler på til å prøve det, og vurdere om det er verdt prisen. Mange instrumenter trenger ikke være dårlige, og kan gi deg gode muligheter for utvikling, selv om de har noen begrensninger og ikke er 100% av den samme kvaliteten som et instrument til 3-4-5000 kr mer. Ofte kan du få 80% av kvaliteten for 40-50% av prisen, og du kan evt. se på det som et instrument du skal bruke i gaten når du får råd til et "ordentlig" instrument.
Basstrombone, Hønefoss Ungdomskorps
k-ryeng
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg EnsomTrombone » Fre Mar 08, 2013 7:11 pm

Oi, takk. Mye nytting informasjon.

Min kjære "lærer" er det ikke så mye hjelp i. Jeg er langt forbi hans nivå for lenge siden. Han har ikke trombone som hovedinstrument, og det merkes tydelig. Så mesteparten har jeg funnet ut av selv, med god hjelp fra forskjellige lærebøker og et par privattimer med en fra nabokorpset (har ikke råd til så mange, dessverre).

Men det blir nok Yamaha... Må bare komme meg av gårde og kjøpe. Jeg valgte å vente til etter at budsjettet for korpset var klart, kunne jo tenkes at det stod noe om ny trombone der. Det gjorde det ikke...

Burde nesten endre nick her. Er ikke lenger ensom trombone, 100 % økning i tromboneavdelingen helt plutselig! :D :D :D
EnsomTrombone

Innlegg Tobbe Trombon » Tir Mar 12, 2013 11:39 am

Som den helfrelst Rath-eieren jeg er, så vil jeg på det sterkeste anbefale en trombone fra Michael Rath. Det er håndlagde britiske tromboner av en helt eksepsjonell kvalitet!

Jeg elsker min Rath R9 Basstrombone. Skal garantert, på sikt, kjøpe meg en tenortrombone fra Rath også.
Basstrombone (Rath R9)
Kolbotn Konsertorkester
http://www.kolbotnkonsertorkester.no
Big Boss Band
http://www.bigbossband.no
Brukerens avatar
Tobbe Trombon
Juniormedlem
Juniormedlem

Gå til Trombone

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest