blanda spørsmål

Sax-forum

blanda spørsmål

Innlegg petterhum » Ons Jul 28, 2010 11:47 am

Hei, jeg har akkurat tatt opp sax spillinga mi igjen. Er vel ca 10år siden sist så trenger litt hjelp.

1. Jeg prøver å lage musikk ved hjelp av et noteprogram og lurer på hvilken note jeg får når jeg kun holder inn den minste sax-knappen på venstre hånd (øverst). (Nummer 3 ovenifra)

2. Jeg skal spille med et rockeband som selvfølgelig spiller med elektriske gitar og høylytte trommer.
Og derfor får jeg ofte følelsen av at jeg må spille høyere/kraftigere, noe som ofte gjør at jeg får piping fra munnstykket/flisen)
Bør jeg kjøre tykkere flis eller vil ikke dette ha noe effekt. Altså jeg må heller "lære" meg å spille svakere? Ja, jeg er også mikket opp med vanlig vokalmikk.

3. Jeg opplever noen ganger at jeg får en ulyd når jeg holder ned C-klaffen, men noen ganger etter å ha rengjort den på innsiden forsvinner den.
Hvordan kan jeg unngå dette?

4. Finnes det en "tommel hviler" man kan sette på "oktav" klaffen? Mente vi hadde det i skolekorpset.
Blir fort sliten i hånda og trenger noe å hvile tommelen på.
petterhum

Re: blanda spørsmål

Innlegg bjarnesax » Fre Aug 20, 2010 9:09 pm

Hei

Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett, men hvertfall.

1. Jeg tar utgangspunkt i den fjerde klaffen ("knappen"), den under den lille du beskriver. Dette er tonen C på saxofonen. (Den lille brukes aldri alene, den brukes i kombinasjon med klaff nr. 2 ovenifra, men samme finger, altså pekefingeren og da får du tonen Bb). Når du skriver i et notasjonsprogram er det vanlig å notere i natura, altså hvordan tonen høres ut klingende på et piano eller annet C-instrument. En saxofon er stemt i hhv Eb(alt,baryton) og Bb(sopran, tenor). Det vil si at hvis du spiller en C på på din alt sax er dette en Eb for gitaristen og bassisten i bandet. Spiller du tenor er din C på saxen en Bb for bassisten og gitaristen.

2. Det kan være flere årsaker til dette. Fukter du flisa godt før du begynner å spille? Det kan også skyldes at instrumentet ikke er helt tett. Eller at munnstillingen eller blåseteknikken din ikke er tilfredstillende. Jeg anbefaler deg å legge litt penger og tid på å ta noen timer hos en saxofonist, det er umulig å gi gode svar uten å se/høre hva du gjør... Dette vil gjøre hobbyen din langt morsommere!

3. Skjønner ikke helt spørsmålet... Men du kan prøve å suge inn spytt innimellom å se om dette hjelper.

4. Det er ikke noen grunn til å bli sliten i venstre tommel når man spiller sax. Tommelen skal bare ligge der å hvile. Vekten av saxen skal halsreima bære og saxofonen balanserer på høyre tommel.

Bjarne
Bjarnesax.no
Saxofonist
Kongelige Norske Marines Musikkorps
bjarnesax
Aspirant
Aspirant

Re: blanda spørsmål

Innlegg eirIkos » Lør Aug 21, 2010 12:54 pm

en liten tanke om punkt 4 (tillegg til det bjarnesax skrev):

Hvis du spiller altsax, og holder den på siden av kroppen, kan det hende at du må bruke venstre tommel til å holde saxen oppe...? (Jeg kan ikke komme på noen annen grunn til at du blir sliten i tommelen.) I så fall vil jeg anbefale at du heller plasserer saxen foran kroppen, og at du finner et naturlig ballansepunkt for instrumentet der, sånn at du ikke får noe vekt på tomlene.
eirikos (ætt) janitsjar.net
Brukerens avatar
eirIkos
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Gå til Saksofon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest