Sopransax

Sax-forum

Sopransax

Innlegg Sax » Søn Okt 25, 2009 5:45 pm

har funne nokon billige sopransaxar på nett... eg lurer på om nokon av desse instrumenta kan vere gode nok for nybeggynera... Her er dei:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15227229

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=9972017

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17644317

Veit at desse tre alternativa er relativt billege, men så lenge det er godt nok for ein nybegynnar er eg fornøyd. Kva for nokon av desse instrumenta får eg mest igjen for? kva er det beste alternativet?

Eg er ikkje på jakt etter det absolutt beste og dyraste, men meiner det bør vere litt god kvalitet.

Takknemleg for alle svar :D

Sax
Sax
Juniormedlem
Juniormedlem

Re: Sopransax

Innlegg eirIkos » Søn Okt 25, 2009 7:41 pm

jeg ville aldri ha kjøpt en saxofon uten å teste den, spesielt ikke sopran. Men uansett prisklasse er det i hvert fall et par ting som må være i orden for at man skal kunne ha noe glede av det:
- man må relativt lett få lyd i alle registrene
- det må være mulig å spille reint

Disse to tingene er ikke mindre viktig for nybegynnere enn for proffe musikere, så hvis ikke dette er oppfylt vil jeg si at instrumentet har verdi lik ca null. Da hjelper det ikke at det er veldig billig - det vil likevel ikke kunne være et godt kjøp. (eller - det kommer selvsagt litt an på hva man skal bruke det til, men hvis formålet er at man skal kunne spille sammen med andre, og at man skal ha framgang spillemessig, da må de to kriteriene være oppfylt.)

Klang og klaviatur er kanskje de tingene man kan være villig til å kompromisse litt på som nybegynner. Uten å ha prøvd instrumentene kan jeg ikke uttale meg om dem, dessverre.
saxofon.... :O)
eirikos (ætt) janitsjar.net
Brukerens avatar
eirIkos
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg eirIkos » Søn Okt 25, 2009 7:48 pm

jeg er forresten litt usikker... hva mener du med nybegynner? Nybegynner på sax eller på sopran? For sopransax er vanligvis ikke det enkleste nybegynnerinstrumentet. Men hvis du har bakgrunn fra et annet instrument, eller en spesiell grunn for å ønske å begynne nettopp med sopran, så er det selvsagt også mulig.
Hvis du er nybegynner som vil starte rett på sopran vil jeg absolutt anbefale å bruke en spillelærer en del i starten, og da kan vedkommende også være behjelpelig med å prøvespille et instrument.
saxofon.... :O)
eirikos (ætt) janitsjar.net
Brukerens avatar
eirIkos
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg EgilF. » Man Okt 26, 2009 12:27 am

Nei, ikke kjøp en av disse. Ihvertfall ikke om du er nybegynner. Både "Star" og "Roy Benson" er produsert i Kina - de kan du få for $200 på ebay (ca 1200 kr + frakt).
Legg på noen kroner og kjøpe en fra Taiwan. Dette er er proffhorn til samme prisen som et billighorn her til lands (ca $1.200 + frakt)

Enten:
Phil Barone: http://www.philbarone.com/sax/soprano/sop.classic.html
Eller:
T.K. Melody Saxophones, som selges av normannen Terje Odden i USA:
http://vikinginstruments.net/Home/tabid/36/Default.aspx
Brukerens avatar
EgilF.
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Sax » Man Okt 26, 2009 5:17 pm

Tusen takk for svar :D:D
Sax
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg bjarnesax » Tor Okt 29, 2009 8:13 pm

men...
Det lureste du kan gjøre er og se deg om etter et brukt kvalitetshorn. Selmer, Yamaha, Yanagisawa...
Hvis du får problemer med disse billige instrumentene fra Kina/Taiwan vil det ikke alltid være mulig å reparere det. Dårlig metall og dårlig håndverk er ikke noe å satse på. Kjøp kvalitet. Gå til din lokale forhandler og si at du er på leting og be de ringe hvis når de får inn noen i inbytte etc.

Bjarne
Bjarnesax.no
Saxofonist
Kongelige Norske Marines Musikkorps
bjarnesax
Aspirant
Aspirant

Innlegg Saxofon carl » Tir Jun 22, 2010 9:56 am

Hei.

Jeg spiller i Østre Halsen Skolekorps og lurte på om "Star" er så dårlig. Hvis den er det. HVA er det som er så dårlig?

Men en sopransax fra Apros. er de bra?
Saxofon carl

Innlegg DagV » Tir Jun 22, 2010 2:22 pm

Trevor James selger sopransaxer fra kr 5.995,- i utsalg med 5års garanti. Disse er også finjustert før levering på fabrikken i London!

TJ Artemis rett sopran: kr 5995,- Standard-modell prod i Kina, bra kvalitet ala Jupiter-nivå.
TJ Horn Classic rett sopran m/ rett og krummet hals inkl: kr 8.995,-. denne modell-serien ble prisbelønnet i England da den var ny i 1999.
TJ Horn Revolution II rett sopran med rett og krummet hals inkl: kr 11.995,-. Denne modell-serien ble kåret til Englands beste kjøp i 2008!
Leveres med Otto Link munnstykke og BG ligatur som standard!

Classic og Revolution seriene produseres på Trevor James' egen fabrikk i Taiwan.

Alle Trevor James produkter er finjustert for hånd i London før utskipning til distributør. Det er tre mann + en kvinne som er personlig ansvarlig for at ditt instrument er perfekt ved levering, og dette kvitterer de for på en forsegling som settes på etuiet instrumentet ditt leveres i! Dette er det ingen andre produsenter av treblåsinstrumenter i denne prisklassen som gjør i hele verden! 5 års garanti på alle modeller!

Jupiter, Trevor James og Yamaha er idag de tre mest solgte sax merkene i nybegynner segmentet i Europa, og er alle gode kvalitetsinstrumenter i forhold til de fleste ukjente Kina produserte billigmerkene! Disse er ofte dårlig konstruert og kan få tildels større skader om de faller ned fra stativ eller stol f.eks i forhold til bedre mekanisk konstruerte merker, de kan også ha dårlig intonasjon (spiller ikke rent) i de forskjellige toneområdene, og dette er jo spesielt viktig på sopransax, som er noe vanskeligere å mestre og spille rent på enn alt eller tenor!
Alt-sax: Selmer Paris SA80 MkII, Phil-Tone Custom Meyer 6M HR, Saxxas, Alexander Superial
Tenor-sax: Trevor James Signature Custom, Phil-Tone Custom Otto Link 6 HR, Rovner Legacy, Alexander Classique
Brukerens avatar
DagV
Aspirant
Aspirant

Innlegg Greven » Tir Jun 22, 2010 11:38 pm

Skal du kjøpe sopransax på et litt sånn.. greit nivå vil jeg anbefale Yamaha 475.
Obo & engelskhorn
Greven
Skolekorpsmedlem
Skolekorpsmedlem

Gå til Saksofon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester