Arvet saxofon

Sax-forum

Arvet saxofon

Innlegg hydronic » Fre Feb 19, 2010 6:28 pm

Hei!

Jeg har akkurat arvet en saxon, men det er ikke akkurat mitt instrument. Så jeg lurte om noen visste hvor det er best å legge ut noe slikt for salg og evt hva jeg kan sette som pris?

Dette er saxofonen : Elkhart Indiana The Elles Caer Silverplated fra 1914.

Håper på svar :)
hydronic

Re: Arvet saxofon

Innlegg Lillelobo » Lør Feb 20, 2010 7:47 pm

I Norge er det vel stort sett finn.no som har mest brukte saxonfoner i omløp. Ser av og til annonser for blåseinstrumenter på musikkweb.no i tillegg, og utover det er det mest brukte instrumenter fra butikker som har web-shop (godlyd.no, bamusikk.no etc.).

Når det gjelder pris så har jeg ikke så mange gode forslag, men kan gi deg noen tips du kan ta med i vurderingen:

- Merke.
Det er mest sannsynlig et såkalt "stensil" instrument. Det kan hjelpe hvis du finner ut nøyaktig hvilket merke det er (hvis du lurer på hvorfor ikke "Elkhart Indiana" er et merkenavn så les dette: http://music.mdickinson.com/stencil_names.htm )
All type trykk på instrumentet kan være til hjelp (spes. seiernummer). Du kan jo ta ev. høyoppløselige bilder og gjøre tilgjengelig så kan jeg hjelpe til å lete etter spor på nett.

- Stemming.
Det er ikke sikkert instrumentet er stemt i A=440. En god indikasjon på at det har korrekte stemming vil være om det er stemplet "LP" eller "Low Pitch" på instrumentet. Hvis det ikke er stemt etter dagens standard så kan det i praksis ikke brukes sammen med andre instrumenter (korpsinstrumenter, piano etc. altså omtrent alt unntat kanskje gitar/bass som kan stemmes lavere/høyere ved behov). I tilfelle så egner instrumentet seg best som potteplane/veggpynt og verdien er deretter.

Tilstand
- Hvis det har stått på loftet/i et skap i mange år så trenger nok instrumentet noe omsorg fra en kompetent instrumentmaker/reperatør. Priser på slik er fra noen hundrelapper til 5-6 tusen for full overhaling. I tillegg bør du sjekke/vurdere om det er skader på kroppen, bulker på rare steder kan i værste fall føre rett til tidligere nevnte potteplante/veggpynt som bruksområde.

Oppsummering: Hvis jeg var deg ville jeg spurt noen som spiller sax om de ihvertfall kan hjelpe deg å finne ut om instrumentet er spillbart, ikke har synlige skader og har korrekt stemming.
Deretter får du vurdere om instrumentet er mer eller mindre verdt enn f.eks en brukt yamaha studentmodell og se om du finner priser på noen slike (eldre YAS-23 har jeg sett helt ned i 3.000,- på finn i løpet av det siste halve året). Det kan godt være det har samleverdi pga. inskripsjonen "The Elles Caer" hvis det har tilhørt noen som er berømt e.l. men det vet jeg ingenting om.

Lykke til med salget :)
Lillelobo
Aspirant
Aspirant

Gå til Saksofon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest