Kjøp av munnstykker

Sax-forum

Kjøp av munnstykker

Innlegg Sax » Man Jun 14, 2010 8:31 pm

Hei :)

Eg skal kjøpe meg eit nytt munnstykke til tenorsaxen og jeg lurer på om noen har erfaring med disse munnstykkene:

Otto Link ebonit (Tenorsax)
Francois Louis: The Sphere Chamber (tenorsax)
Vandoren: Optimum ebonit (tenorsax)

Jeg har noen ligaturer som jeg lurer på om noen har erfaring med... :)

Vandoren: Leather (Tenorsax)
Vandoren: Optimum (tenorsax)
Francois Louis: The ultimate Ligature (tenorsax)
BG: Super Revelation (tenorsax)
Bois Ligatures: Bois ligatur (tenorsax)

Tusen takk for alle svar :D

Sax
Sax
Juniormedlem
Juniormedlem

Re: Kjøp av munnstykker

Innlegg DagV » Man Jun 14, 2010 8:48 pm

Spørs jo litt hvordan du ønsker å låte? Hva slags sax har du?

Selv brukte jeg Otto Link ebonitt til korps-tenoren, en Trevor James Signature Custom, som låter veldig balansert og nøytralt i utgangspunktet (en dash Yamaha + en dash Selmer Paris) men har etter å ha prøvd ut endel (bl.a. Vandoren Optimum) endt opp med Meyer 6 med blå Vandoren 3 og BG Super Revelation. For solist-bruk går det i Berg Larsen metall 105/1 med både blå Vandoren 2,5 eller grønn Java 2,5 med BG Revelation Jazz.

Hadde stor tro på Vandoren Optimum, men synes ikke det sto helt til forventningene, og har lest endel både/og tester av disse, selv om også mange skryter veldig av de. De dårlige punktene går mye på at Optimum oppleves litt ukontrollert, noe jeg også erfarte.

Ellers ser jeg det finnes veldig mange flotte tester av Roussaeu munnstykker, men jeg reagerer litt på at alle modellene har så trange tip-åpninger, under C* etc.
Alt-sax: Selmer Paris SA80 MkII, Phil-Tone Custom Meyer 6M HR, Saxxas, Alexander Superial
Tenor-sax: Trevor James Signature Custom, Phil-Tone Custom Otto Link 6 HR, Rovner Legacy, Alexander Classique
Brukerens avatar
DagV
Aspirant
Aspirant

Re: Kjøp av munnstykker

Innlegg EgilF. » Tir Jun 15, 2010 6:36 pm

Otto Link og Francois Louis er jazzmunnstykker, Vandoren Optimum er klassisk, - bestem deg først for hvilken klang/sound er du på jakt etter. Hvilke tenorister hører du på og vil låte som?

Skal du sammenligne de to første med et Vandoren munstykke så må det bli et V16. Alle er gode munnstykker. Vandoren har veldig jevn kvalitet (i hvertfall V16), mens for å finne en god Link må du prøve mange. Francois Louis kjenner jeg ikke, men tror nok det er et munnstykker for den som vet hva han/hun vil.

Ligatur: Sikkerstikket er Vandoren Optimum, (da har du atpåtil tre plater som gir ulik klang.) Ultimate Ligature er bra, men jeg kjenner flere som legger dem bort etter ei stund, uten at jeg vet helt hvorfor. Lær ligatur gjør lyden mørk og ullen - for den som vil ha det. De som har en metallplate mot flisa og de som er tynne/light gjør lyden mindre ullen/mørk.
Brukerens avatar
EgilF.
Juniormedlem
Juniormedlem

Gå til Saksofon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest