Munnstykke sopransaksofon

Sax-forum

Munnstykke sopransaksofon

Innlegg Anne-Gro » Ons Jan 05, 2011 10:03 pm

Trenger råd om munnstykke til sopransaksofon. Jeg har spilt klarinett i 25 år, men fikk en sopransaksofon i julegave av samboeren, og den kommer sikkert til å bli brukt mest til husspilling, men kanskje jeg kan bruke den litt i musikkforeninga, evt. i storbandmusikk/gruppespilling. Regner med at det er på sax som på klarinett, at originalmunnstykket er av dårlig kvalitet, og at jeg får bedre klang og kontroll med et nytt munnstykke. Har noen råd om brukbart munnstykke i en ikke altfor høy prisklasse? Hva slags fliser anbefales?
Anne-Gro

Re: Munnstykke sopransaksofon

Innlegg EgilF. » Ons Jan 05, 2011 10:54 pm

Hvilke merke er sopransaxen din? Kanskje er det med et brukbart munnstykket, f.eks. så er Yanagisawa sine HR-munnstykker meget bra.

Her er noen forslag til munnstykker som alle er gode. Gå i nærmest musikkforretning og be om å få prøve de munnstykkene de har. Sopransaxen er den av saxofonene der det er minst forskjell på klassisk og ikke-klassisk klangideal (og munnstykker).

Selmer munnstykker brukes av mange, både innen jazz og klassisk. S80 er det klassiske munntykket, men kjøper du litt større åpning enn C* så går det fint å bruke i andre sammenhenger også. Test både E og D.
De mest vanlige jazz-sporanmunnstykkene har en ganske lik konstruksjon, med en lav baffle og et lite kammer, når du ser inn i det så ser du tydelig at det smalner inn som en trang hals. Disse munnstykkene har en sånn konstruksjon: Meyer, Bari, Otto Link, Yanagisawa, Selmer Supersession, Claude Lakey, m.fl.
De mest brukte er de tre første. Prøv å få testet et eller flere av disse i størrelse 5, 6 eller 7 (Bari = 62, 64) (Selmer SS = D, E). Branford Marsalis spillte på et Bari 64 sammen med Sting, - det gjorde at alle sopransaxofonister, inkl jeg, kjøpte det :-)

Billigalternativet er Rico Royal Graftonite det får du nytt for under 100-lappen. Jeg har et C7 som er meget bra.

Uansett så er det dessverre slik at de fleste munnstykkene ikke er 100% bra når de kommer fra fabrikken, - en justering av facing og kanskje bord kan gjøre ethvert umulig munnstykke (klarinett eller sax) fra spillbart til meget bra.

Vi du være 110% på å få et bra munnstykke så kjøp fra disse gutta: http://www.sopranoplanet.com/
Brukerens avatar
EgilF.
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Anne-Gro » Tor Jan 06, 2011 9:29 pm

Takk for utfyllende svar.
Foreløpig skal jeg starte med å kjøpe fliser, regner med at den ene flisa som fulgte med, ikke er av god kvalitet. Ettersom sopransaxen blir mest til husbruk, syns jeg billigalternativet du nemnte, Rico Royal Graftonite, høres interessant ut. Hvor kan jeg evt. få kjøpt det? Skjønner tipset om å prøvespille munnstykker, men bør ganske øde til i Nord-Norge, så det er ikke bare, bare. Orker ikke å bruke masse tid på å sende fram og tilbake i posten heller. Ettersom sopransaxen blir mest til husbruk, syns jeg billigalternativet du nemnte, Rico Royal Graftonite, høres interessant ut. Hvor kan jeg evt. få kjøpt det? Har ellers vært innom intune og godlyd og egge musikk på nettet, finns det andre nettbutikker som selger treblåsutstyr?
Finns det forresten egne notebøker å få kjøpt til sopransasofon, eller må jeg kjøpe meg noter som passer til alt-saksofon? Tenker da både på opplæringsbøker/øvingsbøker, og bøker med blues/jazz-låter ol.
Anne-Gro

Innlegg bjarnesax » Tor Jan 06, 2011 11:28 pm

Heisann.

Til ditt bruk vil jeg på det sterkeste anbefale et Selmer s90 - 180. 180 er åpningen på munnstykket. Dette er et munnstykke det som er ganske lett å spille på og kan brukes i alle sammenhenger. Musikk-miljø i Bergen har en nettbutikk, det samme har schlagerforlaget i Oslo. Ellers er det bare å ringe til en butikk, så sender de deg helt sikkert. Hvis du har spilt klarinett og gjør det fremdeles gjevnlig kan du kjøpe fliser i nærheten av de du bruker på klarinett. Bruker du Vandoren blå 3,5 på klarinett funker det sikkert fint med Vandoren blå 3 til dette munnstykket. Liker du litt bløtere rør kan du jo kjøpe 2,5, men ikke noe bløtere enn det.
Du kan kjøpe noen egne bøker til sopran, men alle andre saxbøker funker like bra. Alle saxofonene har samme omfang (med to små unntak). Bare merk deg at hvis du skal kjøpe bok med CD, eller med akkorder for å spille sammen andre må du kjøpe for sopransax eller tenorsax (begge er stemt i Bb). Det kan også funke med andre bøker i Bb, men der kan du få toner utenfor registeret...

Lykke til!

Bjarne
Bjarnesax.no
Saxofonist
Kongelige Norske Marines Musikkorps
bjarnesax
Aspirant
Aspirant

Gå til Saksofon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest