Lære å spille saksofon

Sax-forum

Lære å spille saksofon

Innlegg tellicherry » Tor Jan 19, 2012 1:50 am

Hei :D
Jeg har alltid likt saksofon, og har egentlig lenge hatt lyst til å lære meg det. Så nå vurderer jeg å gå til innkjøp av en saksofon.

Har null erfaring med blåseinstrumenter, så da har jeg noen spørsmål til dere som har peiling.

Er det helt håpløst å lære seg på egenhånd?
Kan dere anbefale noen nybegynner-saksofoner?
Hvor mye må jeg betale for å få en brukbar saksofon?
Evt. bøker jeg kan lese. Kan jo tross alt ingenting.

Eller er dette en dum idé? Saksofon er jo relativt dyrt, så det er jo kjipt hvis det viser seg å være alt for vanskelig, også ender det som et skikkelig bomkjøp.
tellicherry

Re: Lære å spille saksofon

Innlegg EgilF. » Tor Jan 19, 2012 4:59 pm

Det er aldri en dårlig ide å lære seg å spille saxofon!!! :D

Du kan studerer/øve mye selv, bøker og gode råd på internett er det mye av. Men du bør i det minste finne en lærer som kan lære det mest grunnleggende. Så slipper du å lære deg ting feil.
Brukerens avatar
EgilF.
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg tellicherry » Tor Jan 19, 2012 10:52 pm

Takk for svar :)
Vet du om noen gode nybegynnersaksofoner? Og ca hvor mye jeg må gi for en saksofon?
Er det noe jeg burde styre unna?
Har tittet litt rundt på nettet og ser at man får saksofoner til alt fra 3000 og oppover.. Synes 3000 er ganske billig i grunn, så da blir jeg straks litt mistenksom på om de er noe bra. Er vel en grunn til at de er så billige, mener jeg.
tellicherry

Innlegg EgilF. » Lør Jan 21, 2012 1:50 am

Kjøpe en slik "superbillig" sax om du vet at dette er noe du kommer til å holde på med i noen måneder. MEN om du tenker at dette skal bli en hobby eller lidenskap :lol: IKKE kjøpe en slik til 3000.....

Sjekk på finn.no
1) Kjøp en brukt Selmer (SA 80 serie II eller I, eller en Mark 7) de er ikke veldig dyre, men med mindre den er overhalt, så regn med å bruke 2-3000 på å sette den i stand. Da har du en sax du kan ha resten av live. Og et horn som du kan jobbe med.
2) Kjøp en ny eller nyere billig Yamaha eller Yanagisawa. Men om den er bruk, så den sjekket hos en rep. først.
evt kjøp fra nettbutikk i USA:
3) Kjøp en ny Taiwanprodusert proffsax som f.eks. http://www.philbarone.com/saxophones/index.html eller http://macsax.com/
Brukerens avatar
EgilF.
Juniormedlem
Juniormedlem

Gå til Saksofon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester