Fliser

Sax-forum

Fliser

Innlegg Icat » Lør Jan 21, 2012 7:05 pm

Hei

Har en flis/altsax som er dtemmet i C tror jeg.

Jeg kan ikke spille de grepene på internett sammen med andre instrument.
Når jeg spiller f.eks en A (tror det er A) så viser det en c på gitarstemmeren.
Hvilken flis trenger jeg for å spille sammen med instrumenter som er stemmet slik som en vanlig gitarstemmer?

Takk!
Icat

Re: Fliser

Innlegg EgilF. » Lør Jan 21, 2012 8:53 pm

Om gitarstemmeren i C viser C når du griper og spiller A, så er flisa :wink: di stemt rett :lol:

Altsaxen er stemt i Eb, så når du spiller en C er det en Eb på gitaren/stemmemaskina di, og når du spiller en A som er en liten ters under C, viser gitarstemmeren C som er en liten ters under Eb. :?
Brukerens avatar
EgilF.
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Icat » Søn Jan 22, 2012 2:05 am

Ah,beklager satt på iPhone ble litt feil. Tror flisa er stemt i eb dvs en A på saxophonen er C på gitartuneren... skulle fått den til å bli a på begge liksom :P
Icat

Innlegg Vidar » Man Jan 23, 2012 2:11 am

Det går ikke. Det er saksofonen som er stemt i ess, flisa har ikke noe med saken å gjøre. Skal du ha en sax i C må du kjøpe ny sax, og C-saxer fins, men er nok lite vanlig.
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Icat » Fre Jan 27, 2012 8:53 pm

Ble mye dårlig informasjon fra meg. Bare for å oppklare det hele:

Når jeg spiller en A, slik som de viser på internett hvordan en A skal spilles, blir det en C på gitarstemmeren.

Dersom jeg skal spille i et band med f.eks bass og gitar vil jeg helst at en A er A for begge parter, så gitaren og bassen slipper og stemme instrumentene ned til eb-dur (eller noe sånt)

Kan jeg bare kjøpe en ny flis, eller er det saksofonen som er stemt feil i forhold til gitarstemmeren?
Icat

Innlegg Vidar » Lør Jan 28, 2012 7:12 pm

Saksofonen er stemt i Ess. Det fins ingen grep du kan gjøre for å forandre stemmingen på det instrumentet du har. Beklager, men det er slik.

Dersom du skal spille i band med bass og gitar vil det enkleste dere kan gjøre være å kjøpe hver deres såkalte "Real book", og de kjøper versjonen i C, mens du kjøper versjonen i Ess. Da kan dere spille sammen, og alle har noter som er tilpasset de instrumentene de har.

Å stemme om strengene på de andre instrumentene så mye tror jeg ikke vil funke så veldig bra, dessverre.
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Icat » Søn Jan 29, 2012 1:53 pm

Ok, takk for all hjelp :)

Dersom man kjøper en Real Book i eb vil da en C (som blir vist i Real Book eb) bli en C hos gitarer?

Takk
Icat

Innlegg Vidar » Man Jan 30, 2012 1:12 am

Nei, når man spiller C på altsax vil det alltid låte ess, men det vil stå en C på din note, mens det vil stå en ess på gitaristens (såfremt han har kjøpt realbook i C).
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Gå til Saksofon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest