Nybegynner - får ikke lyd i saksofonen

Sax-forum

Nybegynner - får ikke lyd i saksofonen

Innlegg tellicherry » Ons Feb 20, 2013 6:45 pm

Hei :)

Har kjøpt meg saksofon. Har lest bruksanvisningen, og sett utallige videoer på YouTube, så jeg tror da jeg har satt sammen saksofonen riktig.
Jeg har også sett mange videoer som viser hvordan jeg skal ha munnen på munnstykket, og jeg gjør det som blir vist og forklart, men det kommer ingen lyd. Bare luft.
Hva gjør jeg feil? :?
tellicherry

Re: Nybegynner - får ikke lyd i saksofonen

Innlegg HaakonVII » Tor Feb 21, 2013 5:28 pm

Det kan være takket være flisen din. Hvis du ikke har satt den akkurat riktig, eller har fått hakk eller ande defekter på flisen, kan det bli vanskelig å få noe lyd. Hvis du er helt nybegynner med instrumenter med rørblad, kan det være en idé å ikke starte med de aller tyngste flisene.
Klarinett (ღ˘⌣˘ღ)
HaakonVII

Innlegg eirIkos » Fre Feb 22, 2013 2:47 pm

Det vil også være en idé å ta et par timer med en saxofonlærer. :mrgreen:
saxofon.... :O)
eirikos (ætt) janitsjar.net
Brukerens avatar
eirIkos
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg tellicherry » Fre Feb 22, 2013 8:16 pm

Flisen min er 2,5. Vet ikke om det er greit å starte med for en nybegynner, jeg?
Det er ingen hakk eller defekter i flisen, og jeg er 99,9% sikker på at jeg har satt den riktig.
Jeg fikk omsider lyd, men det veksler mellom å være riktig lyd og å skrike. Noen ganger kommer det riktig lyd med en gang, og andre ganger er det bare pipelyder og det som verre er. Saksofonlærer hadde vært det beste, men har ikke penger til det akkurat nå. Får nøye meg med lesestoff og videoer på nettet enn så lenge.

Men jeg lurer på en annen ting.
Den knappen som er ved tommelen, det er den som gjør at tonen blir en oktav høyrere, ikke sant?
Vel, det låter forferdelig når jeg trykker på den. Med en gang jeg trykker på den knappen, så skjærer alt seg. Det kan gå fra riktig tone til å kunne knuse glass i det øyeblikket jeg trykker på den.
Jeg skjønner ikke hva galt som skjer? :?
tellicherry

Innlegg eirIkos » Søn Feb 24, 2013 3:12 pm

Det er mulig du misforsto meg - jeg mente ikke at du er nødt til å ta timer fast over lang tid. Men for å komme i gang på riktig måte anbefaler jeg sterkt at du tar et par timer (f.eks. to spilletimer). Da får du i alle fall en riktig start, og et mye bedre grunnlag for å jobbe videre i riktig retning med saxen alene etterpå. :wink:
saxofon.... :O)
eirikos (ætt) janitsjar.net
Brukerens avatar
eirIkos
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg SaxJohnOfon » Tir Apr 09, 2013 2:50 pm

Hei

Hvordan går det med spillingen?
Er det en ny saksofon du har, eller er det en brukt?
Jeg er selv nybegynner 53 år og strtet med en brukt, fant ut etter noen timer med instruktør, at jeg måtte jøpe en ny eller gå til en instrumentmaker og reparer den jeg hadde. Min instruktør prøvde mitt gamle og hadde samme problemene som meg med E, D, C og H.
Jeg lærer og spille hos Maya Musikkskole, og får mye igjen for pengene.

Mvh
SJO

SaxJohnOfon

SaxJohnOfon

Gå til Saksofon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest