Jubileum!

Generelt treblåsforum

Jubileum!

Innlegg bombadil » Fre Feb 12, 2016 1:01 am

I dag, 12. februar 2016 er det nøyaktig 10 år siden Norsk Janitsjarforum ble opprettet av undertegnede. Domenet janitsjar.net ble tilknyttet dagen etter, og enda noe senere ble webhotell anskaffet tilknyttet domenet slik at den _ekte_ linken var janitsjar.net (Den første var bare en redirect).

Tidligere hadde aktiviteten på no.kultur.musikk.korps på Usenet/News (Dette er nerdegreier fra internetts barndom) vært halvbra, men dette dabbet mer og mer av, så jeg hadde innsett at et webbasert forum var en langt bedre måte å kommunisere på enn det noe utilgjengelige opplegget som fantes før. Jeg var nok også mer enn bare litt inspirert av at brass-Norge på dette tidspunktet hadde hele to forum å velge mellom: Brasspuben (som er still going strong) og Brassbua (som jeg må innrømme at jeg hadde glemt at fantes)

Forumet fikk raskt en solid brukerbase, og et godt aktivitetsnivå.

Under NM Janitsjar 2006 ikke lenge etter forumets oppstart ble det også opprett en forening, Norsk Janitsjarforum, som hadde som formål «å drive nettstedet janitsjar.net, som skal være et hjelpemiddel til å få økt kontakt mellom janitsjarmusikere fra hele landet.»

Forumet hadde sommeren 2006 en større kræsj, og alt fra vinteren og våren forsvant, men 2. august 2006 var vi «back in business», og alle innlegg siden da har vi liggende her nå. De fleste av de som var registrert før dette registrerte seg på nytt, og SJEKK HVOR MANGE SOM REGISTRERTE SEG 2.-9. AUGUST!

Foreningen ble nok aldri den suksessen jeg som organisasjonsnerd hadde håpet, men selve forumet hadde til tider en enorm aktivitet! Det har også alltid vært preget av en god tone, og med få unntak har jeg som moderator hatt svært lite å gjøre.

Som følge av facebooks framvekst har forumet dabbet mer og mer av, og de siste årene har det kun vært en viss aktivitet i forkant av NM Janitsjar, mens det resten av året stort sett har ligget dødt.

I januar 2013 installerte jeg plugin for de som ønsker å bruke Tapatalk for å lettere kunne bruke forumet fra mobiltelefon. Dette medførte kanskje et kortvarig lite blaff i aktiviteten, men det dabbet fort av igjen.

Jeg har selvsagt et stille håp om at vi en gang skal komme tilbake til gamle høyder på aktiviteten, og jeg har ingen planer om å legge ned. Dersom noen har gode idéer til aktivitetsfremmende oppdateringer, så ikke nøl med å komme med dem!

Janitsjar.net har overlevd sine første ti år, og jeg håper alle nye og gamle brukere tar seg en skål under NM Janitsjar for å feire tiårsjubileet!
Bass-trombone Oslo Postorkester
(og Mo Hornmusikk)
Shires Custom - BII1R10-Bb/F/Gb/D Tru-Bore-B62G-B2L
admin janitsjar.net
Brukerens avatar
bombadil
Site Admin
Site Admin

Gå til Treblås

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest