Hvilket messinginstrument ville du ikke ha sittet foran?

Generelt treblåsforum

Hvilket messinginstrument ville du ikke ha sittet foran?

Trompet
84
70%
Kornett
2
2%
Waldhorn
3
3%
Althorn
6
5%
Trombone
22
18%
Juff
3
3%

Antall stemmer : 120

Innlegg sekskvart » Tir Feb 06, 2007 12:03 pm

hera skrev:Har du ikke lært at du ikke skal mobbe dem som er mindre enn deg? Stakkars lille essklarinetten! Dessuten er det et fint instrument!

Sikkert fint å se på og henge på veggen, meeeeen å høre på.........

Jeg har traumatiske opplevelser vedr. Essklarinett i NM.......
sekskvart@janitsjar.net
www.frittetternoter.com

Når ultimatet kommer. Kona eller hunden. Hvordan finner du ut hvem du velger:
Putt begge to i bagasjerommet på bilen. Vent en time og så ser du hvem som er mest glad for å se deg......
Brukerens avatar
sekskvart
Janitsjar!
Janitsjar!

Innlegg Vidar » Tir Feb 06, 2007 1:13 pm

Jeg har enda til gode å høre en klarinettist snakke varmt om essklarinett. Kanskje med unntak av for to innlegg siden.

Jeg deler leilighet med en klarinettist, og hun eier en essklarinett. Men den er det jeg som spiller mest på. Og det sier kanskje litt om hvor glad hun er i den (siden jeg er trombonist)...

(Det sier kanskje også noe om at jeg liker å spille på rare instrumenter. Vi har også en mellofon i hus. Og jeg spiller på den også..)
Brukerens avatar
Vidar
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Martin » Tir Feb 06, 2007 2:00 pm

Jeg kan snakke varmt om essklarinett: soloen på Yiddish dances er vanvittig heftig :)
Brukerens avatar
Martin
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg sekskvart » Tir Feb 06, 2007 2:05 pm

Martin skrev:Jeg kan snakke varmt om essklarinett: soloen på Yiddish dances er vanvittig heftig :)

Men du ekke rekti heller da :wink:
sekskvart@janitsjar.net
www.frittetternoter.com

Når ultimatet kommer. Kona eller hunden. Hvordan finner du ut hvem du velger:
Putt begge to i bagasjerommet på bilen. Vent en time og så ser du hvem som er mest glad for å se deg......
Brukerens avatar
sekskvart
Janitsjar!
Janitsjar!

Innlegg potetklarinett » Tir Feb 06, 2007 2:17 pm

æsj-klarinettsoloen på yiddisch er kanskje heftig, men den gjør vondt i ørene. Æsj-klarinett er vel kanskje det eneste instrumentet som til tider gjør fysisk vondt å høre på! og til ære for ane, æsj-klarinettisten som til tider har sittet ved siden av meg og spilt. Det er ikke bare du som ser det som en fysisk avstraffelse når du skal spille i veldig høyt register. hehe (Hun sier veldig ofte: trestrøken g på ess-klarinett er ikke en tone, det er en straff. og gjerne om tonene over den også) :twisted:
Poteten er den beste av alle grønnsaker, den kan brukes til alt... Akkurat som meg!

http://hildeinnmari.piczo.com
potetklarinett
Juniormedlem
Juniormedlem

Innlegg Martin » Tir Feb 06, 2007 3:50 pm

sekskvart skrev:
Martin skrev:Jeg kan snakke varmt om essklarinett: soloen på Yiddish dances er vanvittig heftig :)

Men du ekke rekti heller da :wink:

Nei, folk har kommentert det før... :)
Brukerens avatar
Martin
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg Sebastian » Tir Feb 06, 2007 4:32 pm

Joda, klokkespill er forøvrig ganske ille å sitte forran, auau i ørene :P
Diverse annen perkusjon som skarptrommer og cymbaler kan være litt ille å sitte forarn og, hvis de spiller sterkt nok da ;)
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg Trude » Tir Feb 06, 2007 4:40 pm

KlariHatt skrev:er ikke så farlig i NKK, for der har vi noen få horn, og han ene glemmer av seg selv så ofte at det må gå folk rundt han for å passe på at han ikke forsvinner;) hihi, de andre er fra sandnessjøen...heaheahae...er så morsomt at jeg ler høyt her jeg sitter..bare rop ut de som føler seg truffet :lol:

Hum... de/vi va da ikke så ille i fjor, va vi? Får se om æ får mæ fri til å være med som vikar nå i mars, savne NKK litt.
Brukerens avatar
Trude
Skolekorpsmedlem
Skolekorpsmedlem

Innlegg Sebastian » Tir Feb 06, 2007 5:14 pm

Nei, heldigvis ikke :P
Jeg tror ikke det er så forferdelig mye ille i NKK i år heller.
Men i harmonien, kan bli litt ille der i blant
Basstrombone
Brukerens avatar
Sebastian
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg Asgeir » Tir Feb 06, 2007 7:27 pm

Og om ein går utanom korpslitteraturen og over i orkester, så synst i alle fall eg at essklarinettsoloen i andresatsen på Shostakovitsj femte er råtøff.. Så unntak finst stort sett alltid.
Brukerens avatar
Asgeir
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg rols » Søn Feb 18, 2007 9:17 am

De som kritiserer essklarinett legger dessverre feilaktige premisser til grunn. Det har aldri vært meningen at essklarinett skal være "pent", instrumentets kunstneriske skjønnhet er av en helt annen karakter. Om man lytter til f.eks. vårofferet, får man høre en rå og direkte essklarinett trenge gjennom et helt orkester.

Essklarinetten er ikke et allment bruksinstrument, men mer et effektinstrument, noe orkesterlitteraturen viser oss. Der har alle komponister og arrangører for janitsjarbesetning noe viktig å lære.
Rols
klarinettpedagog/dirigent
Brukerens avatar
rols
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg Martin » Søn Feb 18, 2007 2:46 pm

rols skrev:De som kritiserer essklarinett legger dessverre feilaktige premisser til grunn. Det har aldri vært meningen at essklarinett skal være "pent", instrumentets kunstneriske skjønnhet er av en helt annen karakter. Om man lytter til f.eks. vårofferet, får man høre en rå og direkte essklarinett trenge gjennom et helt orkester.

Essklarinetten er ikke et allment bruksinstrument, men mer et effektinstrument, noe orkesterlitteraturen viser oss. Der har alle komponister og arrangører for janitsjarbesetning noe viktig å lære.

Helt enig. Eller som doblingsinstrument.
Brukerens avatar
Martin
Voksenkorpsmedlem
Voksenkorpsmedlem

Innlegg Snabelking » Tir Feb 20, 2007 3:50 pm

absolutt Trompet, Trombone har eg ikkje hatt noko problem med sidan dei eg sitt foran er av høg klasse :wink:
Barytonsaksofon:Straumshorn Jr.&Velledalen Sk
Barytonsaksofon:Sykkylven Janitsjarorkester www.sjork.com 1.div:D
Barytonsaksofon: Junior Big Band
------------------------------------------------------
aoao,tha schnay is in tha palace
Brukerens avatar
Snabelking

egentlig

Innlegg fløytespinnvill » Tir Feb 27, 2007 12:01 pm

vil jeg ikke sitte foran noen messinginstrumenter
Akkurat her skulle det vel cirka egentlig helt sikkert i realiteten sannsynligvis sånn omtrent stått noe helt utrolig sjelden og utagerende unikt intelligent...noe......
fløytespinnvill

Innlegg Basseline » Tir Mar 13, 2007 12:15 am

Jeg har egentlig vært plassert litt overalt, med og uten mitt samtykke, men jeg vil si at en overblåsende trombonist er mye verre enn en trompetist. Men å ha en nybegynner på trompet bak seg er ingen hyggelig opplevelse det heller! Sitter for øyeblikket foran tubaene og det er en behagelig opplevelse i forhold. :D
Basseline
Juniormedlem
Juniormedlem

ForrigeNeste

Gå til Treblås

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest