Pedagogikk i korps

Dirigentforum

Pedagogikk i korps

Innlegg PaGriWo » Ons Mai 21, 2008 12:13 am

Eit lite spørsmål om eit enormt stort tema:
Kva slags pedagogiske framgangsmåtar meiner "meddirigentane her inne" er riktige for eit korps?
Kva innverknad har besetning, snittalder, sprik i alder, kvalitet og musikalske mål?

Køyr!
Sist endret av PaGriWo den Lør Mai 13, 2017 4:50 pm, endret 2 ganger.
Trompet og styremedlem i Christiania Blåseensemble.

-Pål André
Brukerens avatar
PaGriWo
Aspirant
Aspirant

Re: Pedagogikk i korps

Innlegg Oddgeir Øren » Søn Mai 25, 2008 10:33 am

Forstår ikkje heilt kva du meinar med "pedagogiske liner"?
Oddgeir Øren
Aspirant
Aspirant

Innlegg akasax » Søn Mai 25, 2008 1:24 pm

PaGriWo skrev:Eit lite spørsmål:
Kva slags pedagogiske liner meiner mesprik i alder, kvalitet og musikalske målddirigentane er riktige for eit korps?
Kjem det an på besetning, snittalder, sprik i alder, kvalitet og musikalske mål?
Eller er dette berre bullshit?

Let's discuss! :D

Hva er en meddirigent? Er det en som hjelper dirigenten?

Pedagogiske linjer? Mener du da de store? Som Dewey, Pavlov, Vytgoskij...osv.?
Pedagogisk linje avhenger jo ofte av menneskesyn. Det bør være korpsledelsen som styrer dette, og ansetter folk etter hva man vil oppnå.
Ofte tenker man vel ikke på det i den sammenheng. Man ser ofte hva som funker og hva som ikke funker.
Pedagogisk linje spiller ingen rolle bare det fungerer på DET korpset.
Selvfølgelig må man hensynta: sprik i alder, kvalitet og musikalske mål
Besetning har ingenting med pedagogikk å gjøre.
Men kanskje man må bruke sine ped. evner for å få ungene til å ville spille instrumenter som gjør besetningen perfekt.

Det er alltid viktig med dyktige pedagoger i opplæring og som dirigent i et korps. Enten det er selvlært eller faglært.
Skal man beholde musikantene og utvikle dem max.... Ja da er dette ikke bare bullshit.

"pedagogen"
akasax
Skolekorpsmedlem
Skolekorpsmedlem

Innlegg Tuba Tiger » Tir Jul 15, 2008 5:44 pm

Omfattande emne...

Eg har i alle fall nokre kjepphestar: å "sjå alle", og å aldri snakke i negative vendinger er svært viktig. Ros funker, sanksjonar/straff/kjefting verkar dårleg og bør ikkje bli brukt(men det er sjølvsagt lov å seie frå og sette seg i respekt om korpset er bråkete). I tillegg prøver eg å gi utfordringer for korpset å strekke seg etter, som er innanfor rekkevidde(proksimale utviklingssonen osv.). Men det er berre noko av alle dei elementa ein må ta i betraktning.
"Oooh, it's some sort of oompah-thing...I think."
- Postmann Pat
Brukerens avatar
Tuba Tiger
Ungdomskorpsmedlem
Ungdomskorpsmedlem

Innlegg LengZ00 » Tir Jul 15, 2008 11:02 pm

jeg prøver å:

-gi mye ros :D

-Latter på øvingene er en positiv ting! :D

-være konkret: "det du spilte i takt ** var ikke riktig fordi.." -deretter spille/forklare hvordan det skal spilles, deretter følge punktet over når det blir riktig

-være så POSITIV som mulig. :D Korpset jeg dirigerer fast er et "negativt" korps dessverre, de har lite tro på seg selv, og så er det noen som er så negative at det ødelegger for resten. Av og til lurer jeg på hvorfor enkelte fortsatt er med å spiller, når det virker som om de hater det - dette er faktisk voksne personer... Det er grunnen til at vi bare har vært på 2 stevner og 1 korpstur (pirbadet) siden 1999. :evil: Barna er positive til aktivitetsforslag! Men når enkelte av de voksne ikke vil være med på noe som helst som minner om moro, blir det stopp der. :evil: Og for de som måtte tenke at dirigenten har noe med den saken å gjøre: jeg har dirigert der ETT år, og de har alltid vært sånn, siden jeg selv begynte i 1998. :shock: (det siste året har faktisk det musikalske forbedret seg et ørlite hakk, noe jeg er kjempestolt av korpset for! :D ) Og å ta det opp på årsmøte har ikke nyttet. H*n som er mest negativ i hele korpset har faktisk tatt meg til side etter en øvelse og kjeftet meg full fordi jeg har vært så positiv å foreslå aktiviteter vi kan delta på! :o (H*n er lærer, og herser stort sett med alle... og det at jeg "bare" er 18 og har vært elev på denne skolen gjør vel at h*n tror h*n fortsatt kan kjefte på meg. :evil: )

-ikke bare la barna spille notene de får på notestativet, men la dem prøve å lage egne sanger de kan fremføre på øvingene. Dette synes de er kjempegøy! :) (Dette er skolekorpset, og ikke det samme korpset som i punktet over)

-prøve å få dem til å forstå musikken de spiller, forklare HVA et stykke handler om, hvilke følelser det skal formidle (f.eks er det ikke lov å spille Sally Gardens som om man helst vil gi publikum juling, men man skal spille den som om man spiller en sang til kjæresten sin :wink: )

-desibelkonkurranser og holde-tonen-lengst-konkurranser. Jeg får spørsmål om vi kan ha det hver gang jeg er dirigentvikar i skolekorpset (de er en artig gjeng, veldig positive! :D ) (forslagene ble nedstemt i generasjonskorpset... Så da tok jeg likegodt med de som ville ut i pausen. Dette syntes de som ble med var gøy! :D )

Selv synes jeg det er mye enklere å instruere og dirigere et rent skolekorps, hvor det ikke er stor aldersforskjell (med "stor" mener jeg at korpset har folk fra 10-60 og ikke bare fra 10-18). Da er det mye lettere å finne en linje som passer alle. Dessuten er det enklere å finne musikk som passer flesteparten. Som regel går vel musikalsk nivå og alder hånd i hånd (med noen unntak). Det gjør at det blir vanskeligere å finne musikk som passer alle i et generasjonskorps.

For vår del har ikke besetningen vært det største fokuset (eller, det har forsåvidt det også, iom. at tre av korpsene er henholdsvis 12,14 og 10 på en god dag). Vi velger musikk utifra ønsker og om det er mulig å skaffe gode arr. for en liten/ujevn besetning. Deretter er det dirigentens jobb å få folk til å trives med musikken, og gjøre det beste ut av den. :wink:

Til høsten kommer forøvrig kommunen til å gjennomgå en korpsrevolusjon:

Korpset jeg dirigerer skal slå seg sammen med et annet generasjonskorps. ståa pr. våren 2008: Vinjeøra musikkorps kommer til å være 8 pers til høsten, utenom aspirantene. (bl.a h*n som er verdens mest negative slutter - alltid synd at folk slutter, men i dette tilfellet tror jeg det kan føre til noe positivt... :roll: ).

Svanem og Stamnesdalen skolekorps har en del folk, men har manglet dirigent i 5-6 år. De kommer til å slutte helt med spilling (til nå har det vært til jul og 17.mai, et par øvinger og deretter ut på spilling) uten dirigent. Ingen av disse korpsene har mulighet til å overleve på egen hånd, og sammenslåing er nå eneste mulighet.

Formålet med dette samarbeidet vil bli Å HA DET GØY, både for oss selv og sammen med andre korps. Prosjektets navn blir Samspill 2008.
:D

Sodin Skolemusikkorps får ny dirigent, og skal ha noe som heter Sodin Live!. Det skal bli et stort show, med dansegruppe, kor og musikk. Oppslutningen har vært stor, 120 påmeldte tilsammen. Korpset skal være grunnpilaren i musikkgruppa, og vi får med bandinstrumenter i tillegg. Prosjektet skal avsluttes med turne/tur, muligens til Danmark. I tillegg til Sodin Live! kan folk derifra bli med på Samspill 2008

Håper det var noe lignende som dette du mente på? :P

(sorry for et noe rotete og LANGT innlegg :twisted: )
LengZ00
Skolekorpsmedlem
Skolekorpsmedlem

Innlegg Bestedirigent » Ons Nov 23, 2011 11:58 am

Hei,

Jeg kan gi litt tips angående hvordan jeg bruker tiden med korpset mitt:

1. Skriv ned hvilke låter du vil ha til alle konserter du har i år før du begynner den første øvelse.

2. Se på ukeplanen din når du har konsert så du får beregne hvor mye tid du har for å kunne fremføre konserten, eller konkuransen på en fin måte.

3. Dropp oppvarminga. Jo det er ikke noe å tulle med ! Spille skalaer hjelper ikke i det hele tatt. Du spiller ikke disse på en konsert !Det samme med en konkurranse. Vi ser musikantene våre en gang i uka. Det er absolutt ikke tid å miste.Dessuten for min del, så har jeg øvelse annenhver uke. Bruk låtene dere skal fremføre istedenfor.Da har korpset ditt en følelse av det hele.

4. Gi utfordringer til de som kommer hver gang. Du vet at han på horn kommer hver eneste øvelse. Ikke mist ham ved å gi ham fjerde horn. Nei gi han solo horn. Det går an med skeivthorn ( jo dette har ikke noe å gjøre med England, navnet kommer fra at det røret er skeivt hvis du har merket det ) [...] som oftest har andre type melodier i flere låtearr.

5. Slutt å si hva som var galt. Slutt å begynne med noe positiv så å slakte noen enkle å allerede sårbare i flokken din. Eks :
I det programmet " the best loser " hvor de prøver å miste mye vekt, sa programlederen :
" dere er flinke, men det blir bare fire av dere åtte ! "
Mulig tanker : "Er vi flinke eller ikke ?" eller " Snakker han til meg ? "
Det var bedre å si : " Dere vet at det er en konkuranse, dere er åtte nå. Vis meg at dere er blandt de fire beste ! "

6. Om du ikke kjønte det, så er det best å komme med et godt forslag for å vise veien videre. Eks :
" Den som spilte feil der, ikke gjør det ! " eller : " ikke så sterkt " er det verste man kan si.
Du har uansett skylda for at dette låta ikke som det skulle.

Du er sjefen, du drar snorrer. Musikantene er som dokker. Du gir signaler. Om de er barn, ungdommer eller voksne, så er det du som dirigerer alle sammen til der du vil.
Les partituret godt. Det finnes elementer som gjør at tempo går sakte eller øker.
Følg melodien. Den må alltid være her. Om du mister den, er fordi du ga signal for det.
Pek og bli pekende mot den du vil ha " ute ".
Bestedirigent

Innlegg akasax » Ons Feb 08, 2012 9:08 pm

Mye bra tips her :-)

og....husk for all del.....ikke si at det låter knallbra, hvis det ikke gjør det.....men skryt når det blir bedre (og sørg for at det blir det!!!)
Ungene har også ører.....og de hører.....
---------------------------------------
altsax/sopran i "lisj" og sopransaksofonist i Nedre Glomma Saksofonensemble
nestleder Østfold Musikkråd
Dirigent Nøkleby skolekorps
@akadolfsen(twitter) akasax(instagram)
akasax
Skolekorpsmedlem
Skolekorpsmedlem

Gå til Dirigenter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest